Nejčastější chyby marketingového mixu

08.06.2022 14:35

4P - jak funguje marketing?

Marketing se neskládá jen z reklamy, byť je takto velice často chápán. Slučástí tzv. marketingového mixu jsou: 

  1. Produkt (Product) - cokoliv, co s produktem souvisí, je součástí marketingu. Zní to sice logicky, ale zde dochází k velice časté chybě. Ani sebelepší marketing neprodá produkt, který prostě nedává smysl. Jistě - v historii najdete výjimky, ale je jich velice málo. Je váš produkt pro zákazníky skutečně zajímavý? Ptali jste se jich? Nemáte časté reklamace? Nemá vaše konkurence výrazně vychytanější řešení než vy? Tyto a další otázky je dobré si položit dřív, než nový produkt začnete prodávat. 
  2. Cena (Price) - cenotvorba je nesmírně důležitá. Často může i drobné zahýbání s cenou vést k obrovským rozdílům ve výdělku. S prodejem samozřejmě není spojen jen náklad na prodej samotný, ale také to, kolik jsou maximálně ochotni zákazníci utratit. Uvedu zde příklad. Pokud zvýšíte cenu o 10 % a přijdete o 10 % zákazníků, stále máte stejný prodej, ale díky vyšší marži je vyšší váš výdělek. Navíc máte o 10 % méně starostí s dopravou, fakturami, vratkami... Úplně stejně se může stát, že zvýšíte o 10 % cenu a prodeje neklesnou. Pak zvýšíte cenu zboží sice o 10 %, ale zisk stoupne výrazně výš. 
  3. Místo prodeje (Place) - často je to chápáno pouze jako kamenná prodejna nebo eshop, ale my místo prodeje chápeme ještě úžeji. Kdo je klient? Je z Brna a okolí? Nebo prodáváte věci do celé ČR? V praxi se setkáváme s tím, že rozšířením prodejních kanálů mohou tržby stoupnout i o několik řádů. 
  4. Reklama (Promotion) - nejčastější chybou reklam bývá nekompetentnost pracovníků, kteří ji mají na starosti. Častá představa majitelů firem, že sekretářka něco postne na sociální sítě a ředitel to zpropaguje, je hodně mimo realitu dnešních dní. Reklama má ohromné množství kanálů (rádio, facebook, TikTok, PPC kampaně, SEO...) a každá z nich vyžaduje, aby ji dělal skutečný odborník v oboru. Obraťte se na konzultanta nebo marketingovou agenturu, vyvarujete se tak neodbornosti a zvýšíte šanci, že zaujmete nové klienty.

S chybami v marketingovém mixu se setkáváme dnes a denně. Nejčastější z nich je vyjmenovaný hned nahoře - často se počítá až s fází reklamy, zapomíná se na cenotvorbu (už se nám stalo, že produkt dokonce vycházel do mínusu - nikoho to nenapadlo spočítat), podceňuje se místo prodeje i produkt samotný. 

—————

Zpět